Netflix höjer priserna – men inte i Sverige

TT

Publicerad 2023-10-19

TV-serien "Wednesday med bland annat Jenna Ortega (tvåa från höger) är en av Netflixs stora framgångar den senaste tiden. Arkivbild.

Strömningstjänsten Netflix ökar antalet prenumeranter liksom intäkterna. Förklaringen: hårdare tag mot delade abonnemang och nu väntar även höjda priser – dock inte i Sverige.

Strömningsjätten presenterade sina delårssiffror efter New York-börsens stängning och i den inledande handeln lyfter aktien 18 procent, den största uppgången sedan januari 2021. Bakom lyftet finns ett bättre vinstresultat än förväntat men framför allt en större kundbas än marknadens förväntningar.

Under tredje kvartalet tillkom 8,8 miljoner nya abonnenter jämfört med förväntade 6,1 miljoner i anslutning till att Netflix valt att begränsa möjligheten att användare kan dela konton sinsemellan, vd:n Greg Peters gör bedömningen att ännu fler användare ska tillkomma de närmaste kvartalen då företaget inte ännu kommit åt alla som delat konton, skriver Wall Street Journal.

Ökar vinsten

Medan konkurrenter som Disney, Warner Bros och Discovery pressats så redovisar nu Netflix en 20-procentig ökning när det gäller nettovinst (drygt 18,5 miljarder svenska kronor) och bättre rörelsemarginal än förväntat.

I anslutning till delårsrapporten meddelar samtidigt bolaget att man ska höja priserna i USA på det basabonnemang som dock inte är tillgängligt längre för nya kunder från 9,99 dollar, cirka 110 kronor, till 11,99 dollar, cirka 132 kronor.

Även priserna på så kallade premiumkonton höjs från 19,99 dollar till 22,99, liknande höjningar ska även ske på den brittiska och franska marknaden. TT har varit i kontakt med Netflix svenska avdelning, men i nuläget är det dock inte aktuellt med några sådana prishöjningar för svenska kunder enligt bolaget.

Lägre investeringskostnader

Som konsekvens av manus- och skådespelarstrejken i Hollywood som delvis pågår fortfarande så kommer bolagets investeringskostnader att minska något, men Netflix utlovar i samband med delårsrapporten att man ska ha ”fler återkommande säsonger än andra strömningsbolag” och nämner bland annat serier som ”The Crown, ”Virgin river” och ”Top boy”.