Onlinelyft i pandemin för Clas Ohlson

Joakim Goksör/TT

Publicerad 2020-12-02

Clas Ohlson redovisar kvartalsrapport. Arkivbild.

Clas Ohlsons onlineförsäljning lyfter kraftigt i den andra vågen av coronasmitta, upp med 64 procent i november.

Och inför den viktiga julhandeln pekar det mesta rätt. Men på börsen är det tummen ned för hemmafixarkedjan.

Clas Ohlson-aktien, som tappat omkring en fjärdedel av sitt värde under året hittills, faller med drygt 5 efter en kvartalsrapport där resultatet hamnat något lägre än väntat.

Men bolagsledningen har inte gett upp hoppet om julhandeln.

– Det är låg ränta. Det är låg arbetslöshet. Bostadspriserna stiger och aktiemarknaden är stark. Det finns pengar i plånboken, sedan är det bara en fråga om konsumenterna kan konsumera, säger finanschefen Pär Christiansen, som går in som tillförordnad vd senare i veckan när Lotta Lyrå lämnar posten.

Han räknar med att konsumtionsmönstret från november håller i sig, med en lite mer utsmetad konsumtion än tidigare år.

– Det gynnar oss, säger han.

De positiva utsikterna på julhandeln kommer samtidigt som Clas Ohlson redovisar en vinst före skatt på 131,8 miljoner kronor för perioden 1 augusti–31 oktober, det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.

Under motsvarande period ett år tidigare gjorde Clas Ohlson en vinst på 116 miljoner kronor.

Enligt Christiansen bekräftar resultatet en trend där Clas Ohlson kontinuerligt förbättrar sitt rörelseresultat kvartal för kvartal.

– På den negativa sidan har vi haft effekterna av pandemin och även den norska kronan, som påverkar resultatet när vi översätter vinsten i Norge till svenska kronor, säger han.

– Norge är en stor marknad för oss, så en 10 procent lägre valuta får en ordentlig påverkan.

Pandemin driver på utvecklingen

Clas Ohlson - med butiker och onlineförsäljning i Sverige, Norge och Finland och försäljning via Amazon i Tyskland och Storbritannien - har i covid-19-pandemin lagt mycket krut på att skapa en säker handel i butikerna, för både kunder och anställda. Samtidigt har onlineerbjudandet utvecklats, med bland annat upphämtning av beställningar i butik, paketskåp och hemleveranser via andra detaljhandelskedjor som Mathem.se.

Pandemin har också ökat vikten av en framgångsrik onlineaffär och i november hade onlineförsäljningen ökat till omkring 11 procent av den totala försäljningen.

– Vi tar stora kliv. Pandemin driver på den utvecklingen. Vi har satt ett mål att fördubbla onlineförsäljningen vartannat år. Vi ligger lite över den trenden och är nöjda med det, säger Christiansen.

– Det vi ser är att online och butik samspelar och stödjer varandra. Och tillsammans så bidrar de. Det tror vi fortsatt, tillägger han.

När det gäller butiker i framtiden är det inte en fråga om antingen eller, utan om var de ska ligga och var kundflödena finns, enligt finanschefen.

Har knappt märkt av Amazon

Den stora amerikanska webbutiken Amazons etablering i Sverige under kvartalet har Clas Ohlson knappt märkt av.

– Självklart har vi bevakat Amazon och haft konkurrens med i vår strategi. Men själva lanseringen och det som har skett efter det har inte haft någon större påverkan på oss, säger Christiansen.

– Vi får väl se vad Amazon väljer själv att göra för att bygga upp sin del långsiktigt. Men med de kategorier som Amazon har gått in, som multimedia och skönhetsprodukter, har troligtvis andra aktörer påverkats mer än Clas Ohlson, tillägger han.