Trodde han tankade rätt – då gav bilen upp

Foto: Privat / Ingo
Tony, 33, fick fel drivmedel i tanken efter ett besök på Ingo i Tollarp.
NYHETER

Tonys bilresa till jobbet avbröts tvärt – efter en tankning. En lastbilschaufför hade levererat fel drivmedel till fel tank, skriver Kristianstadsbladet.

– Då tänkte jag att nu har min älskade bil gett upp, säger Tony till Aftonbladet.

Det var på måndag morgon som Tony Svensson, 33, från Gärds Köpinge utanför Kristianstad satte sig i bilen för att köra mot Lund, där han jobbar. I Tollarp stannade han till för att fylla på bensintanken hos macken Ingo.

Någon kilometer senare började det slå under motorhuven. Tony stannade, och sen gick det inte att starta bilen igen.

– Då tänkte jag att nu har min älskade bil gett upp. Jag bor ute på landet och kan inte behålla jobbet utan den, säger Tony.

En omtyckt bil

Tony har haft bilen länge och känner starkt för fordonet.

– Den har gått långt men den har fan varit trogen alltså. Jag ringde en verkstad, och en vän kom och bogserade mig dit.

Väl framme på verkstaden möttes Tony av dystra besked. Mekanikern sa att det skulle bli en dyr affär – slutnotan beräknades landa långt ovanför bilens inköpsvärde. En besviken Tony tog sig till Lund med hjälp av taxi och tåg, medan bilen stod kvar på verkstaden.

En stund senare hörde bärgaren av sig, och berättade att andra som tankat hos Ingo i Tollarp haft samma problem. Tony insåg att det var drivmedlet som spelat honom ett spratt. Det hade hamnat diesel i bensintanken.

– Jag ringde dit och de bekräftade. När jag pratade med de på Ingo sa de direkt att vi står för dina utgifter, även om jag fick övertala dem för att slippa lägga ut några pengar, säger Tony.

Orosmoln klarnar

Efter händelsen har Tony kört hyrbil, vilket Ingo också betalar. Han tycker att bemötandet från bensinföretaget varit bra, men oroar sig fortfarande för en aspekt.

– Jag undrar... om motorn är trasig och det visar sig att det är billigare att köpa en ny bil, är de lika behjälpliga då? Där har jag lite oro fortfarande, säger han.

Irmgard Mårtensson, kommunikationschef på Ingo bekräftar det som skett för Aftonbladet. Hon berättar att det blev en felleverans och hänvisar till den mänskliga faktorn.

Det rör sig om en lastbilschaufför som haft en riktigt dålig dag på jobbet. Bensinleveransen gick snett – något som drabbat åtminstone en till bensinmack och ett okänt antal bilister i området, enligt Kristianstadsbladet.

Tony behöver inte oroa sig. Ingo lovar kompensation oavsett kostnad.

– Alla utgifter som är relaterade till drivmedlet ersätter vi. Och så vill jag säga att stationen är öppen igen och problemet åtgärdat, säger Irmgard Mårtensson.

ARTIKELN HANDLAR OM

Lund