Mer jobb för de svenska isbrytarna
Publicerad 2018-02-10
Fortfarande ser det ut att kunna bli en lindrigare säsong än normalt.
Men de svenska isbrytarna har samtidigt fått mer att göra på grund av den senaste tidens kyla.
– Just nu har det frusit på under den senaste tidens köldperiod så isen har lagt sig i hela Bottenviken ner till Norra Kvarken, i höjd med Umeå, säger Emma Grönkvist, driftoperatör på Sjöfartsverkets isbrytarledning, till TT.
Alla fem svenska statsisbrytare är i drift nu. De fyra stora – Atle, Frej, Oden och Ymer – tuffar på i samarbete med finländska isbrytare och assisterar fraktfartyg till och från hamnarna i Bottenviken. Där har trafiken tidvis fått gå i konvoj.
Den mindre isbrytaren Ale tuggar sig igenom isen i Norra Kvarken, in mot Umeå.
Men det har i stort sett ändå varit en lugn säsong för isbrytarna, och reservkapacitet i form av flera fartyg finns på Västkusten och i Stockholm.
Grönkvist påpekar att det nu väntas några dagar av mildare väder med långsammare istillväxt. Å andra sidan kan sydliga vindar göra att isen trycks ihop mer och på så sätt skapa problem för sjöfarten.
På frågan om hur säsongen i stort ser ut att bli svarar hon:
– Skulle vi nu få en riktig köldknäpp med snabb tillfrysning – då skulle det väl kunna bli en isvinter som närmar sig någonstans mellan mild och normal.
– Just nu har det frusit på under den senaste tidens köldperiod så isen har lagt sig i hela Bottenviken ner till Norra Kvarken, i höjd med Umeå.
Emma Grönkvist, driftoperatör på Sjöfartsverkets isbrytarledning, till TT om isläget i landet.