Svenske domaren: En otroligt spännande säsong

Publicerad 2014-03-13

Lars Österlind: ”Länge sedan det var så öppet”

MELBOURNE. F1-säsongen är här.

Med tidernas största regeländring.

– Det var mycket länge sedan vi hade en sådan öppen säsong, säger den svenske domaren Lars Österlind.

Efter ett 2000-tal som inleddes med Michael Schumachers otroliga dominans och som efter ett par år med olika världsmästare gick över i Sebastian Vettels våld har det internationella bil-sportförbundet nu gjort om F1 helt.

Nya bilar, nya motorer och nya bestraffningar.

– Det ligger i tiden, man vill försöka möta frågorna om miljö och vara med i klimatutvecklingen. Vi går ner i cylindervolym och ner i förbrukning, man har experimenterat med KERS och i år tar man vara på ännu mer energi från avgaser och bromsar. I rally-VM har man redan gått en liknande väg och hela bilindustrin går mot att dra ner förbrukningen, säger Lars Österlind, som är F1- domare.

Sämre ljud?

Många fans är oroliga för att ljudupplevelsen inte blir densamma?

– Enligt mina domarkollegor som var på testerna är det något tystare när bilen kommer rakt framifrån, men står du i jämnhöjd med den och tittar så räcker ljudet. Det behöver ingen vara orolig för.

Under testerna har många stall problem och tillbringat mycket tid i garaget. Är du förvånad?

– På sätt och vis. Under samma övergång i rally-VM hade man mindre dramatik. Å andra sidan plockar man ut mer ur motorn i F1. Det blir en otroligt spännande säsong.

Finns det någon risk att många bilar bryter de första loppen?

– Med nya växellådor och motorer är allt inte helt intrimmat, men framför allt kan det bli problem i slutet av säsongen eftersom det är ett begränsat antal motorer och växellådor. Då kan vi få se bestraffningar i form av nedflyttningar på startgridden.

Nytt poängsystem

Vid sidan av de tekniska förändringarna delas det i år ut dubbla poäng i finalen, det har tillkommit ett bestraffningssystem och förarna i den avslutande kvalomgången får ett extra set däck.

– De som inte har sett F1 på länge ser ingen större skillnad, man ser inte om framvingen är smalare eller inte, säger Lars Österlind.

– Jag tycker att sporten är sitt eget mysterium, år efter år håller den ett grepp om hundratals miljoner människor varje helg. Jag tror att hemligheten är att F1 aldrig nöjer sig med 100 procent utan siktar mot 110 och då blir det tydligt att det är det snabbaste och mest extrema vi har.