Racingpanelen: ”Där har Marcus Ericsson haft problem”

avAnna Andersson

F1 stannar på Silverstone, experterna är nöjda.

Men hur ser de på Pierre Gaslys framtid hos Red Bull, Georg Russels möjligheter i F1 och vad kan Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist göra i Toronto i helgen?

1) Max Verstappen vann i Österrike, men Pierre Gasly har problem. Red Bulls motorsportkonsulent Marko vill se resultat redan nu. Hur tycker du att Red Bull ska göra? Behålla Gasly eller byta ut honom och mot vem i sådant fall?

Anna Andersson: Vilka alternativ har de egentligen? Byta honom mot Daniil Kvyat som är en nödlösning med tanke på alla gånger han har åkt ut och in hos både Red Bull och Toro Rosso, eller mot Alex Albon som är F1 debutant och inte ens kört alla banorna? Nej. Låt PIerre Gasly vara kvar, ge honom stöd och låt honom hitta rätt i bilen. Det kan ta lite tid, men ibland är tålamod den bästa lösningen. Däremot bör man fundera över hur talangprogrammet ska fungera i framtiden. Daniel Ticktum har precis fått sparken och måste lämna programmet, är det österrikaren Lucas Auer i Super Formula eller mexikanen Patricio O´Ward som kört bra i IndyCar som är framtiden för teamet? Just nu har Red Bull ingen juniorförare i Formel 2 och bankännedom är trots allt viktigt för en förare som ska prestera i F1.

Janne Blomqvist: Jag tror inte och tycker inte att Red Bull ska göra något annat än att jobba vidare med att få Pierre Gasly bekväm med årets Red Bull-bil. Visst skulle man kunna flytta upp någon av förarna från Toro Rosso men frågan är om det skulle göra någon större skillnad, jag tror personligen inte det. Om man ändå, mot förmodan, skulle göra ett byte röstar jag för att flytta upp Alexander Albon, han är trots allt en talang med stor potential framöver medan Daniil Kvyat redan fått sin chans. Men som sagt, mitt råd, vad det nu är värt, är att sitta lugnt i båten, Pierre Gasly är en bra förare som behöver lite mer förtroende för bilen får han det kommer också resultaten.

2) Lando Norris har gjort succé, Antonio Giovanazzi tagit sin första poäng och Alex Albon nämns som ett alternativ för Red Bull. Georg Russell som kör för Williams har haft en lysande karriär fram till F1, men är nu hopplöst efter eftersom han kör en Williams. Kan det riskera hans framtida karriär?

Anna Andersson: Nej, det gör han inte Inte än i alla fall. Georg Russell är en av Mercedes förare, han kör i alla fall F1 och har råd att göra det i Williams en säsong till. Värre är det för Esteban Ocon. Han står i Mercedes garage, men får inte köra, trots fina resultat för Force India/Racing Point. Fransmannen närmar sig en skiljeväg, ska han fortsätta vänta hos Mercedes eller göra någonting själv? Då är problemet att han varken har rika föräldrar eller någon stor sponsor. För hans del står karriären och väger, satsar Mercedes på Valtteri Bottas ett år till och har fortsatt harmoni i teamet eller väljer de att ge Ocon chansen? Toto Wolff har sagt att han vill lämna ett besked innan sommarlovet som startar efter Ungerns GP i augusti.

Janne Blomqvist: Jag är lite oroad över George Russells karriär, inte för att han inte är bra nog för att ta steget upp i ett bättre team, mer för att timingen för hans ankomst blivit lite tokig. Russell är Mercedesjunior men just nu trea i ordningen bakom Valtteri Bottas och Esteban Ocon för en plats i fabriksteamet. Alla vet att det kostar stora pengar att ha en förare i Formel 1 och frågan är hur länge Toto Wolff och Mercedes känner att de kan lägga vad det kostar för att ha George Russell på gridden. På egen hand, utan stöd från Mercedes tror jag det blir tufft för den unge britten att hänga kvar.

3) IndyCar i Toronto, vilka utmaningar möter Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist den här helgen?

Anna Andersson: Nu väntar en 2,8 km lång stadsbana i Toronto, Kanada, där är ojämnt underlag och det krävs att förarna tar tillvara på de tre träningspassen och lär sig banan. Jag har en känsla av att Felix Rosenqvist har lite bättre förutsättningar inför den här helgen, han vann två lopp i Toronto när han körde Indy Lights 29016 och han trivs på stadsbanor. För både Felix och Marcus Ericsson gäller det att få till ett bra kval så att startplatsen blir så bra som möjligt. Där har Ericsson haft lite större problem i år, medan Rosenqvist har varit starkare i kvalen men haft lite större utmaningar i racen. Förutsättningarna för ett bra resultat är en startplats ibland de tio främsta, så det hoppas vi på.

Janne Blomqist: En ny tuff, ojämn stadsbana denna helg i Toronto med allt va det innebär i form av att lära sig banan snabbt och att på kort tid genom tre träningspass hitta rätt med känslan och inställningarna på bilen. Jag gissar på ett liknande scenario som tidigare under säsongen där förhoppningen är att Felix Rosenqvist, som är omvittnat stark på just stadsbanor kan vara med framme i täten under kvalet och förhoppningsvis även i racet. Marcus Ericsson har som bekant haft det lite tyngre i just kval med racen fungerat klart bättre. Kan Ericsson och Rosenqvist kvala topp 10 finns alla möjligheter till ett bra resultat denna helg.

Rörligt:

F1 på Silverstone, en klassiker. Silverstone har precis förlängt kontraktet, men det har varken Monza, Barcelona eller Hockenheim. Hur ser du på F1-kalendern framöver, vilka banor vill du absolut inte vara utan?

Foto: Lars Baron / Getty Images Europe
ARTIKELN HANDLAR OM