Skrotas nu – efter mångmiljonförlust

”Den europeiska satsningen blev för dyr”

Foto: Marcus Ericsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
SPORTBLADET

Zlatan Ibrahimovics klädmärke ”A-Z” blev ingen succé.

Efter två år och 210 miljoner kronor i förlust kommer nu beskedet att det läggs ner.

Det skriver Dagens Industri.

Våren 2016 avslöjade Zlatan Ibrahimovic att han hade ett stort affärsprojekt på gång – att lansera ett eget klädmärke.

– Det kommer att slå ner som ännu en bomb, sa han.

”Ibra” sa redan då att det inte handlade om att tjäna pengar, men underströk samtidigt att han trodde hårt på projektet.

– Jag känner att jag kan ta saker som jag tror på och göra dem magiska. Men, återigen, jag gör det inte för att tjäna pengar. Affärsprojekten jag går in i, går jag in i för att skapa historia, sa han.

Lägger ner

Nu – efter två år med brakförlust – kommer beskedet att klädmärket skrotas.

Detta efter ett gemensamt beslut mellan Ibrahimovic och norska ”Varner-gruppen”, som äger kedjor som Dressmann, Cubus, Volt och Carlings.

”Satsningen för dyr”

Enligt DI gick företaget back totalt 210 miljoner kronor på två år.

”Petter Varner och Zlatan Ibrahimovic är överens om att avsluta samarbetet gällande A-Z. Trots en solid tillväxt i 2017 blev den europeiska satsningen på sportkläder för dyr”, skriver Varner-gruppen i ett pressmeddelande, enligt Dagens Industri.

Idrottarna som tjänar mest 00:30
ARTIKELN HANDLAR OM