Romain Grosjean berättar om olyckan i Bahrain

Publicerad:
Uppdaterad:

SPORTBLADET

I 28 sekunder satt Romain Grosjean fast i sitt brinnande fordon.

Helt medveten om vad som hände omkring honom.

– Jag var bara lättad när jag lämnade bilen och kände att någon rörde mig, då insåg jag att jag var som ett eldklot, säger han.

Ändå vill han köra F1-finalen nästa helg.

Bahrains GP hade precis startat när Romain Grosjean tappade kontrollen över sin Haas och kraschade i räcket. Det var för fem dagar sedan.

Nu berättar han om vad som egentligen hände.

– Jag hade en riktigt bra utgång av kurva 1 och det var ingen bredvid mig, däremot var det mycket som hände till vänster. Jag tittar i spegeln och det är fortfarande ingen till höger, jag ser en lucka och kör. Jag vet att det var ganska aggressivt att välja det spåret, berättar han under en presskonferens online.

– Men i Bahrain kan du köra utanför banan och när man tänker på det är det jag gjorde inte så galet. Tyvärr är backspeglarna är inte den bästa tekniska detaljen hos Formel 1.

Grosjean satt fast i elden

Han såg aldrig AlphaTaurin som kom snett bakom honom. Daniil Kvyat befann sig i hans döda vinkel och smällen var oundviklig. Grosjean körde i över 220 km i timmen när kollisionen inträffade, bilen for som en projektil mot räcket, borrade sig in i det, delade sig i två delar och började brinna.

– Jag drabbades aldrig av panik. Jag visste precis vad jag skulle göra, jag vet inte om det är medfött eller om jag tränat upp det, men det räddade mig.

Det första han gjorde efter smällen var att knäppa loss säkerhetsbältet, han trodde också att han tagit bort ratten, men har i efterhand fått berättat för sig att den låg kvar i vraket.

– När jag skulle ut slog jag i huvudet, jag vände mig åt vänster och slog i huvudet igen. Det brann överallt, jag hade inte tid att vänta. Jag tänkte på Niki Lauda och försökte komma loss, men satt fast, berättar han.

1 av 3 | Foto: Peter Fox / Getty Images Europe

Tänkte på Niki Lauda

Lauda skadades svårt efter en olycka på Nürburgring 1976, han satt fast i den brinnande bilen i flera minuter och även om han överlevde och gjorde comeback var han för alltid märkt av olyckan. Grosjean kämpade i nästan en halv minut med att komma loss.

– Plötsligt slappnade kroppen av, ett lugn infann sig och jag trodde att jag skulle dö. Jag frågade mig själv var det skulle börja göra ont, men så tänkte jag på mina barn och på att de ska inte förlora sin pappa, inte i dag i alla fall, berättar han.

– Jag fortsatte att försöka ta mig loss och rätt som det var fick jag ur axlarna. Jag såg mina röda handskar och en av dem var helt svart av eld. Jag var lättad över att jag var ute ur bilen och kände hur någon rörde mig. Då märkte jag att jag var som ett eldklot.

Han har sett bilderna i efterhand och erkänner att han också tycker att de är skrämmande.

– Om jag hade sett de bilderna och det varit en annan förare som kört bilen hade jag garanterat trott att föraren omkommit.

Vill köra säsongsfinalen

Romain Grosjean klarade sig undan med brännskador på sina händer, och på den ena foten. Han lämnade sjukhuset i måndags och ser helgens deltävling på plats i Bahrain. Där ersätts han av Pietro Fittipaldi. Till nästa veckas säsongsfinal i Abu Dhabi vill han köra själv.

– Jag vill göra det för detta är mitt liv. Jag vill avsluta min karriär i Formel 1 genom att passera mållinjen och inte under en sådan dag i Bahrain. Även om det inte är så dramatiskt när en Haas kör över mållinjen någonstans långt ner i fältet så är det det som jag önskar, säger han.

Läkarna har ännu inte kunnat ge honom något besked om det är möjligt att köra F1 om en vecka, men skadorna läker och han känner sig bättre för varje dag som går.

– Ingen vet hur snabbt brännskador läker, det har jag lärt mig. När huden är borta ser man saker man inte vill se, men jag hoppas varje dag att läkningsprocessen går snabbare än dagen innan, säger han och tillägger.

– Jag har sagt till mig familj att jag kör i Abu Dhabi. De tyckte inte om det, men jag förklarade att jag måste vara egoistisk och försöka, för min egen skull.

Foto: Peter Fox / Getty Images Europe

Annas Motor - veckans snackisar 5 december 2020

Pole position

Georg Russell

Den unge britten har flyttats från Williams för att ersätta Lewis Hamilton hos Mercedes i helgens deltävling. Den flerfaldige världsmästaren har drabbats av COVID-19. Tar britten sin första pallplats i F1 på söndag? Han var snabbast av alla under fredagens båda träningspass.

2) Mick Schumacher

Michael Schumachers son är klar för Formel 1. Han kör för Haas F1 2021. I helgen kan Schumi III säkra titeln i Formel 2.

3) Marc Marquez

Den tidigare världsmästaren i motoGP tvingas till en tredje operation i sin högra arm. Han missade större delen av årets säsong och det finns en risk att han även missar säsongsstarten 2021.

4) Johan Kristoffersson

Världsmästaren i rallycross har handplockats av den förre världsmästaren i F1, Nico Rosberg. Svensken ska köra i Rosbergs team i Extreme E, det nya elbilsmästerskapet som har premiär 2021. Förhoppningen är att kombinera satsningen med VM i rallycross.

5) Elfyn Evans

Håller britten undan för den flerfaldige världsmästaren Sebastian Ogier i kampen om VM-titeln? På söndag avgörs VM i rally i Monza, Italien. Daniel Sordo leder efter den första dagen.

6) Pietro Fittipaldi

För första gången är det den tredje generationen i en familj som tävlar i F1. Emerson Fittipaldis barnbarn ersätter Romain Grosjean hos Haas F1 i helgens deltävling i Bahrain. Räkna med en plats långt ner i fältet.

7) Pontus Tidemand

Svensken kör för titeln i WRC2, rally-VM:s näst tyngsta klass i Monza den här helgen, även Tom Kristensson har chansen att säkra VM-titeln i JWRC.

8) Jack Aitken

Britten med rötter i Sydkorea debuterar i F1 i Bahrain. Han ersätter Georg Russell.

9) Kevin Magnussen

Dansken lämnar F1 och tävlar för Ganassi i IMSA 2021.

10) Oliver Solberg

Förra helgen säkrade han JEM-titeln i rally, i helgen kan det bli en pallplats i mästerskapet WRC3.

Motorstopp

Formel E

2021 får Formula E VM-status av FIA (internationella bilsportförbundet) nu meddelar både Audi och BMW att man lämnar mästerskapet efter 2021. Audi satsar istället på Rally Dakar och WEC, BMW på att öka försäljningen av elbilar. Det är tuffa tider för motorsporten, även Volkswagen förändrar i sitt motorsportprogram. De tidigare världsmästarna i rally och rallycross lägger ner Volkswagen Motorsport GmbH.

Publicerad:

LÄS VIDARE