Så slutar du lura dig själv för att slippa träna

Publicerad 2015-03-25

Tipsen för att inte gå på dina egna ursäkter

Jag är trött. Jag måste jobba. Jag tar det i morgon.

Det går alltid att hitta på ursäkter för att slippa träna.
Så hur ska du tänka för att sluta lura dig själv – här är bästa tipsen.

Måste det alltid vara kul att träna? Svaret är nej. Att hålla sig i form betyder nämligen inte att du alltid kan välja det mest bekväma alternativet. Kilona kommer inte rasa av sig själv utan kräver en motprestation. Så hur ska du tänka för att inte gå på dina egna undanflykter.
Nyfiken på Itrims metod? Läs mer här.

Här kommer listan med bra tips som gör att du lättare lyckas med träningen:

1. Ha en målbild med din träning och håll dig till din plan.

2. Ta ett beslut och bestäm dig för att inte lyssna på dina egna ursäkter.

3. Skriv ner dina undanflykter – så lär du dig snabbt att känna igen dem.

4. Förvänta dig inte alltid tydliga belöningar eller tydliga resultat, när du tränar.

5. Jobba utifrån mottot: ”Det kanske inte känns så kul just i dag, men jag bara gör det. Det brukar ju faktiskt vara väldigt skönt efteråt.”

6. Underskatta inte vardagsmotionen. Visste du till exempel att du i genomsnitt måste du springa en timme om dagen för att komma upp i den energiförbrukning som en som en hemmafru ”naturligt” hade på 30-talet – det kan vara värt att tänka på. Ta trapporna i stället för hissen, gå till affären i stället för att ta bilen – det är bara två exempel på hur du enkelt kan motionera i vardagen.

7. Ta hjälp av en hälsocoach och/eller PT som inspirerar och jagar på dig.
Här hittar du närmaste Itrim-center.

Itrim

Följ ämnen i artikeln