Experten: Lite spinning räcker inte för Vättern

HÄLSA

Spinning i all ära – men ska du cykla Vättern är det inte den optimala träningen.

– Det behövs långpass i sadeln och räcker inte att bara ha rört sig lite grann och tro att det kommer att fungera, säger Mattias Reck, Vätternrundans träningsexpert.

Åtta-tio veckors förberedelse är godkänt. Det säger Mattias Reck, träningscoach och Vätternrundans träningsexpert. Och det handlar inte om att man bara ska damma av cykeln och ta ett par rundor runt kvarteret – nej, för att 300 kilometer i sadeln ska bli någorlunda njutbart så måste man ha rätt många sammanhängande timmar i sadeln.

– Vättern är ju den längsta av klassikern och den kräver grenspecifik träning. Ju närmare loppet man kommer desto viktigare är det att få till ett par längre pass i veckan. Hela tiden öka, från att bara orka 2-3 timmar i början till att man hamnar upp mot 5-6 veckorna innan, säger Mattias Reck.

Att hitta tid är nyckeln

När det gäller träningen så menar Mattias att det svåra inte är själva träningsmomentet – utan att just hitta tiden. Dessutom så är det viktigt att vänja kroppen vid positionen.

– Det handlar om att hitta vanan. Att få uthålligheten för cykling och att få upp förmågan att utnyttja fett som bränsle. Under vintern räcker det med att köra kortare pass för att träna hjärtat, men runt två månader innan Vättern måste man börja med långa strapatser. Har du bara kört mycket spinning inför så kommer du köra in i väggen efter halva loppet. Det spelar ingen roll att du har tränat många pass.

Enligt Mattias är 100 mil på cykel inför starten ett bra riktmärke och för att få till det måste man vissa gånger tänka sig bort från att det ska vara klassisk träning.

– Försök kombinera de längre passen med familjelivet. Ska exempelvis familjen ut till landet, cykla dit istället. Om det är för långt, åk bil en bit och hoppa på cykeln sen, säger Mattias.

Har man inte riktigt hunnit med går det att hämta igen lite av träningen även de sista veckorna. Dock tycker Mattias att om man inte börjat träna förrän i maj – bör man stå över ett så pass tufft lopp som Vätternrundan är.

– Det är otroligt långt och jag skulle aldrig rekommendera någon som börjar träna fem veckor innan att köra. Då skulle jag säga att de är för sent ute.

Tänk på detta

Så vad är då Vätternexpertens tips när man väl står där vid startlinjen?

– Mitt första tips handlar om tiden innan loppet. Av erfarenhet vet jag att det alltid är lite stressigt när man ska åka dit. Så se till att ha så lite som möjligt du måste göra under fredagen, då slipper du åka till startlinjen småirriterad och med andan i halsen.

– Att vara nervös är fullt naturligt, men man ska försöka att komma ihåg att man är jäkligt duktig som tagit sig till start. Sen är det bara att acceptera att man är nervös och att man blir skittrött – och försöka njuta av att man är med i en sådan här häftig grej.

– Tänk inte på tiden. Det kommer att ta lång tid att ta sig runt. Försök dela upp loppet i etapper. Snacka med folk och stanna i depåerna för att få avbräck. De som vet med sig att det tar lång tid klarar sig bra.

– Hitta budsförvanter under loppets gång. Dels är det bra att kunna dra åt varandra, men det är även viktigt socialt. Är man ett gäng på tre så blir det lite tunt, försök hitta andra och häng på. Cykling är den gren som man har störst nytt av att hänga med andra.

ARTIKELN HANDLAR OM