Så pressades TV4 av hovet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-30
Fick inte ställa frågor om skolan i intervjun med prins Carl Philip
TV4 sände sin nya storsatsning ”Familjen Bernadotte” – utan reklamavbrott.
Hovet har upprepade gånger ställt krav på TV4:s kungliga bevakning.
Och kanalen har gett efter.
– Vi fick svälja stoltheten, säger Ann Tiberg, chef för Nyhetsmorgon.
I går hade den nya dokumentärserien ”Familjen Bernadotte” premiär i TV4 på bästa sändningstid. Många tittare reagerade på att programmet inte hade några reklamavbrott. Det är unikt och har tidigare bara hänt under Nobelfesten.
Orsaken är hovets stränga krav.
– Vi ställs då inför faktum och har tagit beslut att det är värt det ändå. Men det betyder inte att vi står bakom kravet om ingen reklam. Men vi accepterar det, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör TV4.
Ändrades efter önskemål
Dessutom ville hovet och kungafamijen se programserien innan den sänds. Det har de fått göra - och kommit med synpunkter.
– Jag kan inte gå in exakt på vad, säger dokumentärfilmaren Gregor Nowinski.
Ändringarna gjordes dock enligt kungafamiljens önskemål.
– Visst hade de lite små synpunkter men det var ganska ovidkommande detaljer som inte handlade om några större saker.
Intervju censurerades
Hovet har under den senaste tiden ställt flera krav på reklamkanalen. TV4 har fått tillåtelse att sända femton minuter från bröllopet den 19 juni med kravet att det är reklamfritt.
För ett par veckor sedan censurerades dessutom en intervju i ”Nyhetsmorgon”. Programledaren Tilde de Paulas planerade frågor till prins Carl Philip förhandsgranskades av hovet.
– Vi fick veta att vissa frågor borde vi inte ställa eftersom Carl Philip inte skulle svara på dem, säger Ann Tiberg, chef för Nyhetsmorgon.
Till stor del handlade intervjun om det gnistskydd prinsen designat.
TV4 ville även ställa frågor om prinsens utbildning och motorintresset. Men fick nej av hovet. Frågor om nya flickvännen Sofia Hellqvist var uteslutna och kom aldrig ens på tal.
– Vi gjorde en bedömning, och fick svälja stoltheten över att det blev marknadsföring för honom eftersom han designar saker. Men det är inte heller helt orelevant att ta upp. Det är intressant att höra honom i en intervju eftersom han sällan framträder i media.
Frågade ni ändå om skolan eller racingen?
– Det tänker jag inte svara på, det är inte relevant. Jag tror våra tittare har förtroende för oss.
Aftonbladet har sökt hovet för en kommentar.