Det går inte att blunda för att killarna halkar efter i skolan

KOLUMNISTER

Mitt i skoldebatten finns han som allt egentligen handlar om: tonårskillen som slår upp en bok och inte fattar vad han läser.

Sen PISA-rapporten om svenska elevers deprimerande dåliga skolresultat släpptes i veckan så har sedvanligt åsiktskrig rasat. Utbildningsminister Jan Björklund skyller på sossarna, sossarna på Björklund.

Alla drar fram sin favoritkäpphäst – skolvalet, klassrumsstöket, invandringen, föräldraflummet, kommunbyråkratin.

Men när jag lusläser PISA-siffrorna är det extremt tydligt att det handlar om något annat: pojkkrisen.
Visst har svenska barn fått sämre resultat överlag. Men det går inte blunda för att det främst är killarna som halkar efter.

För första gången har flickorna i denna mätning nu gått om pojkarna i gamla manliga paradgrenar som fysik, kemi och biologi.

När det gäller läsförmåga är skillnaden mellan könen i dag större här än på de flesta håll i Europa. I dag kan en fjärdedel av de svenska killarna inte läsa ordentligt när de går ut högstadiet.

Och det är detta som drar ner Sverige långt under OECD-medel, som orsakar katastrofraset i mätningarna.
Att klassrummen har blivit för ”kvinnliga” är en förklaring till pojkkrisen.

Men den bottnar i mysko biologistiska idéer om att män är skapta på något ­fundamentalt annorlunda vis. Som om de bara kan ta in information om en magister drämmer pekpinnen i katedern.

Det är feministernas fel, hävdar andra. Att för mycket genustänk gynnat kvinnor på bekostnad av männen i skolan.

Mycket tyder på motsatsen – alltså att det är för lite ­genus på schemat.
Enligt exempelvis forskaren Michael Kimmel är problemet att unga killar klamrar sig fast vid en utdöende, macho mansroll. Många tycker helt enkelt att det är fjolligt att plugga. Den som är läraren till lags, mobbas av grabbgänget. Och ju mer flickorna anstränger sig i ­skolan, desto mer tar pojkarna avstånd från brudig studieflit. Till och med att verka för smart ses som ”omanligt”.

Resultatet: horder med lågutbildade killar som lämnar skolan utan ordentliga betyg. Som inte får jobb, nobbas av oss kvinnor som vill ha män med status, och frustrerade fastnar i utanförskap.

Demokrati, jämställdhet och allas lika värde är den ­fina värdegrund som den svenska skolan ska lära ut.

I dag skapar den tvärtom pojkar som tappat tron på samhället.

ARTIKELN HANDLAR OM