Upplopp är en gammal svensk disciplin

KOLUMNISTER

Jimmie Åkesson, du har dålig koll då du skyller upploppen på migrationspolitiken.

En snabb titt i historieböckerna räcker för att upptäcka att pursvenska kravaller har bedrivits med aktningsvärd energi i flera hundra år.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet i går anklagade de sverigedemokratiska riksdagsledamöterna Åkesson och Richard Jomshof statsminister Fredrik Reinfeldt för att sakna trovärdighet då denne vill bemöta de brinnande bilarna på Järvafältet med ännu mer ekonomiska resurser.

Sanningen är snarare att partiledaren och den rättspolitiske talespersonen i detta ärende har ungefär lika hög trovärdighet som när deras parti försöker flirta med HBT-rörelsen med påståenden om islams syn på relationer av andra slag än heterosexuella.

Redan en halvslö sökning på Wikipedia ger nämligen vid handen att just upplopp förargligt nog är en lika blågul klassiker som Vasaloppet, hembrännaren och knäckebrödet.

Jagades på flykten

År 1743, 162 år innan staten genom ett riksdagsbeslut tog över Järvafältet, bröt till exempel "Stora daldansen" ut. Män ur dåtidens underklass i socknarna runt Siljan tröttnade på krig och orättvisor och tågade mot Stockholm, där de snart jagades på flykten. 

1800-talet plågades av bland annat Elefantupploppet i Skänninge.  Allmänheten bjöds 1806 in till ortens rådhus för att titta på det exotiska djuret, men köerna blev så långa att folk började kasta sten på fönstren.

Borgmästaren tvingades skadad fly och upprorsmakarna tilltvingade sig gratis föreställningar.

Det fortsätter på samma dystra vis. Klågeruppskravallerna 1811, Marsoroligheterna 1848, Muteupproret 1854.  Och så vidare.

Först 1948 hittar jag ett upplopp som möjligen skulle kunna infogas i en sverigedemokratisk historieskrivning, Tattarkravallerna i Jönköping. 

Men nej, det var lokalbefolkningen som gick till angrepp mot landsmännen ur resandefolket efter en längre tids påståenden om att främlingarna besudlade stadens kvinnor, var skojare som lurades i affärer och sög ut kommunens kassa genom att leva på fattigvården (känns verklighetsuppfattningen igen?).

Går att rabbla i evighet

Det går att rabbla exempel i all evighet, men polletten bör vid det här laget ha trillat ner även hos de mest inbitna Sverigevännerna.

Det här är inte rätt plats för en djupare analys av likheter och skillnader mellan forna tiders oroligheter och dagens.

Men då inte bara rasistiska sajter utan även svenska parlamentariker för grumliga resonemang om etniska förklaringar till att förorterna står i brand bör det påpekas att kravaller lika gärna kan startas av ättlingar till Gustav Vasa som av människor med bakgrund i Mellanöstern eller Balkan.

Och om vi undantar klassiska medelklasshyss som Kårhusockupationen och Almstriden så finns det även likheter.

Sociala orättvisor, känslor av maktlöshet och fattigdom har ju alltid varit en pålitlig grogrund för upplopp.

Och det har i alla tider varit en påfallande överrepresentation unga män som har utmärkt sig.

avOisin Cantwell

ARTIKELN HANDLAR OM