Vem vinner IndyCar och bryts Ferraris segersvit i Singapore?

Racingpanelen med veckans hetaste snackisar

avAnna Andersson

Två segrar i rad för Charles Leclerc och Ferrari.

Nu lämnar F1 Europa, är dominansen över nu?

Motorexperterna Anna Andersson och Janne Blomqvist ger sina svar på snackisarna inför helgens F1 och avgörandet i IndyCar på Laguna Seca.

1) Sista deltävlingen i IndyCar på Laguna Seca. Vem tar titeln och varför?

Anna Andersson: Josef Newgarden släpper inte den fantastiska möjlighet han har fåt. Visserligen skiljer det ”bara” runt 40 poäng, men han vet vad som väntar och gör det som krävs. Han har varit väldigt stabil hela säsongen.

Janne Blomqvist: Har sagt det länge nu och har inte ändrat mig, Josef Newgarden är min favorit till titeln. Inte bara för han leder inför sista racet utan för att han, i mina ögon, varit bäst i år. Klart högst lägstanivå och stabil på alla typer av banor, ska mycket till för att han ska tappa detta nu

2) F1 lämnar Europa och kör i Singapore. Vilka team slåss om segern denna helg?

Anna Andersson: Efter att vi har haft två helger med Ferrari i topp så tror jag att pendeln slår tillbaka. Spa och Monza var banor med långa rakor som krävde starka motorer, nu väntar en långsam bana med många kurvor. 1403 kurvor ska föraren igenom om han ska ta målflagg, då är det en helt annan inställning på bilen och för mig är Mercedes favorit. Deras bil passar på banan, det som kan bli ett problem är värmen och den höga luftfuktigheten, Merca har tidigare i år haft problem att kyla materialet och det är ett måste i Singapore. Efter Mercedes ser jag Red Bull och Max Verstappen, om han startar i första led är han en het segerkandidat, För Ferraris del så ligger chanserna i en bra banposition. Tar man pole går det att vinna, utan att ha den snabbaste bilen. Notera dock att det är tre DRS-Zoner i Singapore i år.

Janne Blomqvist: Mercedes är helt klart favoriter i helgen, banan i Singapore är som klippt och skuren för deras bil och dess goda egenskaper. Närmaste utmanare tror jag Red Bull är, Ferrari får denna helg leva med att vara trea på bollen. Red Bull tror jag, främst med Max Verstappen, kan vara en rejäl utmanare och skulle Max klara av att ta pole tror jag faktiskt han blir svårslagen på söndag. För Mercedes handlar det om att ha kontroll på kylningen av bilen vilket varit en svaghet hos dem tidigare under säsongen och varmt är det ju som bekant i Singapore

3) Ferrari har inlett hösten med två segrar. Hur ser du på teamets möjligheter på de banor som kommer framöver?
Anna Andersson: Matti Binotto tror på fler Ferarrisegrar, det gör inte jag. Stallet har vunnit på de banor där det krävs en riktigt stark motor, även m man mar med på andra banor som kräver starka motorer (som exempelvis Kanada och Bahrain) blev det inga segrar där. Mercedes är fortfarande starka och jag tror att Max Verstappen kan vinna något lopp till i höst. Så Ferrari ska inte räkna med några fler segrar, även om båda deras förare naturligtvis är kapabla att vinna om omständigheterna är de rätta.

Janne Blomqvist: Ferrari har nu kört sina "favoritbanor" och vunnit där. Resten av säsongen blir det betydligt tuffare för dem att vinna med den bil de har i år. Självklart kan man inte räkna bort dem men som det sett ut tidigare under året så saknas lite fart när det svänger lite mer och där motorkraft inte är helt avgörande. Faktum är att Ferrari bara med nöd och näppe klarade att vinna på de så kallade "powerbanorna", för mig är det helt klart Mercedes som har övertaget men där Red Bull då och då kan utmana, exempelvis denna helg hör i Singapore

Senaste snacket från Singapores Grand Prix - i F1-bloggen

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1