Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Fotbolls-VM bra för handeln

Publicerad 2015-06-09

Ekonomi. Fotbolls-VM är stort för handeln vare sig det är damer eller herrar som spelar. Det innebär att det kommer att konsumeras mer öl och ätas mer chips än vanligt. Och till skillnad från i fjol så kommer det att säljas svenska landslagströjor.

Damfotbollen växer i Sverige och intresset för fotbolls-VM i Kanada är stort. Bryggerier, chipstillverkare och sporthandlare gnuggar sina händer.

Går åt mer öl

– Generellt när det är stora mästerskap och man samlas många människor tillsammans och kollar på fotboll till exempel så är det klart att det går åt mer öl än i vanliga fall. Sedan är det lite svårt att säga exakt hur mycket som går åt när det är fotbolls-VM på sommaren eller vad som beror på sommaren, säger Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier.

Sommaren är bryggeriernas bästa försäljningsperiod så fotbolls-VM, skolavslutningar och midsommarhelgen kommer att gå "hand i hand", som Giertta uttrycker det.

Hon anser inte att det är någon stor skillnad på om det är fotbolls-VM för damer eller herrar. Båda är stora evenemang som lockar många till tv-apparaterna.

Bra för spel

Även Svenska Spel, som är damlandslagets huvudsponsor, räknar med ett rejält uppsving under fotbolls-VM.

– Det är jättestort. Det största eventet inom fotbollen är ju VM. Och just att de ligger så bra i tid när alla andra ligor har lagt ned och det finns inte så mycket att annat spela på, säger Staffan Rehnström, som sätter oddsen för Svenska Spel.

Det enda som är negativt ur Svenska Spels synvinkel är att fotbolls-VM spelas i Kanada, vilket innebär att matcherna sänds sent på kvällarna svensk tid.

– Men samtidigt så vet vi att intresset är så pass stort, man vill gärna se. Och sedan har det varit ett otroligt drag kring hur bra Sverige är.

Sporthandeln gynnas av att damlandslaget har kvalificerat sig till turneringen även om laget hamnat i en tuff grupp. Sveriges herrar var inte kvalificerade för Brasilien-VM förra året och tröjförsäljningen var därmed knackig.

– Man får en anledning att knyta upp sin kommunikation kring det här. Handeln är ju väldigt kampanjdriven och då är det väldigt tacksamt att sälja fotbollsskor och landslagströjor i samband med kampanjer, säger Jonas Arnberg, chefekonom på Svensk handel.

TT