Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

M vill ha dataprogrammering i ettan

Publicerad 2015-04-01

Politik. Moderaterna vill införa obligatorisk dataprogrammering i skolan. Och utbildningen bör starta så tidigt som i första klass. Anledningen är att Sverige måste bli ännu bättre på teknik.

"Sverige behöver bli bättre på kunskap i skolan och samtidigt ska vi vara ett av de bättre länderna på att använda teknik. Därför föreslår vi programmering från första klass och att lärarna ska få fortbildning så att de kan lära ut programmering till barnen", skriver M-ledaren Anna Kinberg Batra i ett mejl till TT.

Men hur satsningen ska finansieras, om programmeringen ska bli ett eget ämne och vilka lärargrupper som blir aktuella för fortbildning är oklart.

– Det har tillsatts en arbetsgrupp som kommer att titta på detta och utforma skarpa förslag, säger Jesper Wigardt, pressekreterare för Kinberg Batra.

Trångt bland ämnen

På Lärarförbundet ställer man sig tveksam till förslaget och påpekar att det redan är trångt bland ämnena i skolan.

– Vi fick en extra timme i matte förra veckan och inom Alliansen talar man om mer idrott i skolan. Vi kan inte ha en situation där man slänger in ett nytt ämne i veckan, säger Maria Rönn, vice förbundsordförande för Lärarförbundet.

Hon anser att ämnet är viktigt, så att försörjningen av IT-kunniga kan säkras även i framtiden. Däremot ställer hon sig tveksam till om det verkligen måste vara ett eget ämne eller om det bör vara en del av matematikundervisningen. Samtidigt är bristen på mattelärare redan stor och med ytterligare kunskap i bagaget kan det bli ännu svårare för skolorna att behålla mattelärarna i skolan.

– Det skiljer tiotusen mellan en mattelärare och en civilingenjör, säger Maria Rönn.

Lärarsvinn

En åsikt som delas av Anders Almgren, förste vice ordförande vid Lärarnas Riksförbund.

– Väldigt många av våra medlemmar försvinner in i IT-världen, säger han.

Han menar att satsningen kommer att kosta mycket pengar för skolorna, både i fortbildning och inköp och underhåll av datorer. Dessutom kan startsträckan innan undervisningen kommer i gång bli lång, på grund av lärarbrist och fortbildningen längd.

– Men det är bra att diskussionen förs och vi ser positivt på att dataprogrammering blir en större del i svensk skola, säger han.

TT