Umeå - populärast i utländska medier

Publicerad 2014-07-11

Stockholm. Umeå fick väldigt mycket uppmärksamhet i utländska medier i fjol. Förklaringen till det är att Umeå är kulturhuvudstad 2014.

Sammanlagt skrevs nästan 900 artiklar om Umeå och norra Sverige under fjolåret, enligt Visit Sweden.

Att det öppnades ett Abba-museum i Stockholm passerade inte heller obemärkt för utländska journalister.

Drygt 300 artiklar om museet blev det och amerikanska NBC Today Show sände direkt från öppningen.

Överlag skrivs det mer om Sverige i utländska medier, konstaterar Visit Sweden.

I fjol publicerades drygt 7 000 artiklar och inslag om Sverige som resmål i de tolv länder som det halvstatliga företaget jobbar mot. Det är 500 fler än året innan.

Och uppmärksamhet i utländska medier betyder en hel del ekonomiskt.

"Utländska besökare står för 100 miljarder kronor i intäkter till Sverige", säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

TT