Umeå - populärast i utländska medier
Publicerad 2014-07-11
Stockholm. Umeå fick väldigt mycket uppmärksamhet i utländska medier i fjol. Förklaringen till det är att Umeå är kulturhuvudstad 2014.
Sammanlagt skrevs nästan 900 artiklar om Umeå och norra Sverige under fjolåret, enligt Visit Sweden.
Att det öppnades ett Abba-museum i Stockholm passerade inte heller obemärkt för utländska journalister.
Drygt 300 artiklar om museet blev det och amerikanska NBC Today Show sände direkt från öppningen.
Överlag skrivs det mer om Sverige i utländska medier, konstaterar Visit Sweden.
I fjol publicerades drygt 7 000 artiklar och inslag om Sverige som resmål i de tolv länder som det halvstatliga företaget jobbar mot. Det är 500 fler än året innan.
Och uppmärksamhet i utländska medier betyder en hel del ekonomiskt.
"Utländska besökare står för 100 miljarder kronor i intäkter till Sverige", säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden, i ett pressmeddelande.
TT