Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Det här klagar vi mest på

Publicerad 2015-01-28

Stockholm. Sneda tapeter, lister som lossnar och rör som läcker. Dåligt utförda hantverkstjänster toppar - återigen - listan över de klagomål som landar hos konsumentvägledarna.

Även telekombolagen har anledning till självkritik.

Varje år sedan Konsumentverket började föra statistik har hantverkarna legat i toppen kring klagomål. 2014 blev inget undantag.

Av 70 000 anmälda fall till landets konsumentvägledare handlade nästan tio procent om reparation och underhåll av olika former av boende. Drygt en tredjedel av dessa var till exempel att kakelsättningen i köket inte blev som tänkt, "ej enligt beställning" som det heter i Konsumentverkets lista.

Hantverkarnas vd Johan T Sterndal, suckar inför statistiken.

Han är luttrad.

Kommunikation

– Det har ju legat konstant och vi tycker naturligtvis det är väldigt tråkigt. Sedan säger jag samma sak som jag alltid sagt: det är både konsumenten och hantverkarnas skyldighet att ha en bra dialog och förstås bra villkor.

– Man ska också naturligtvis reagera om en hantverkare tar bara halva priset. Då måste man förstå att något är skumt här. De som håller på så här är skojare och kanske inte ens har utbildning.

Från Konsumentverkets sida försöker man vägleda genom olika broschyrer och "Hantverkarformuläret", en avtalsmall.

– De flesta uppdragen går ju faktiskt bra men när det går fel handlar det om stora ekonomiska värden. Det handlar mycket om kommunikation. När du anlitar en hantverkare finns en uppfattning att man telepatiskt kan förmedla vad man vill ha och det blir en gråzon, säger Joséphine Slotte vid Konsumentverket.

Hitta rätt kompetens

Johan T Sterndal lyfter också fram vikten att använda rätt kompetens för rätt uppdrag.

– En snickare kan säga att: "jag fixar eljobbet också". Det vet ju alla att det ställs krav på eljobb. Sedan är det ju så att ska man bygga om ett hus så är det stora pengar involverade. Ta in en kunnig jurist som hjälper dig med ett avtal.

Mobil- och fast telefoni delar samtidigt på andraplatsen gällande tjänster som tar emot flest klagomål. När det gäller varor är det heller ingen överraskande etta, nämligen köp av begagnad bil som ligger i topp med åtta procent. Där poängterar Konsumentverket att anlita bilhandlare med gott rykte och helst ansluten till Motorbranschens riksförbund.

TT