Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Mer ekologisk alkohol i glasen

Publicerad 2015-01-29

Malmö. Skålar du med ekologiskt vin i glaset så hör du till en växande skara - Systembolaget ökade sin ekoförsäljning med 83 procent i fjol jämfört med 2013.

Och hela livsmedelsbranschen kan skåla för ett gott resultat.

Rekord på rekord hos flera livsmedelsaktörer bekräftar den stora ekovågen i Sverige - förra året ökade branschens ekosälj med 38 procent, enligt obundna sajten Ekoweb som beskriver ökningen som "världsunik". Men sett till den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige är ekoandelen försvinnande liten och utgör bara några ynka procent. Omsättningen på 15,5 miljarder kronor motsvarar 5,6 procent av det totala försäljningsvärdet.

– Troligen hade fjolårets försäljning ökat ännu mer om tillgången till ekovaror varit bättre. Risken är att man inte nyttjar potentialen på marknaden fullt ut på grund av bristsituationen, säger Cecilia Ryegård hos Ekoweb.

Vin toppar

Kunder hos Systembolaget - tredje största ekoaktören inom livsmedelsmarknaden - möts av ett växande utbud av ekologiska drycker. På hyllorna finns i dag drygt 150 ekoartiklar.

– Fler kunder prioriterar ekologiskt i dag. Det är oerhört tydligt att det är vinerna som står för det mesta av den ekologiska försäljningen, säger presschef Lennart Agén.

Svårare är läget på ölfronten där endast 1,6 procent av försäljningskakan var ekologisk i fjol. Om andelen sålda ekoliter öl skulle ha varit lika hög som för vin hade den totala ekologiska andelen på Systembolaget varit drygt 10 procent i fjol - lika mycket som bolagets målsättning för 2020. I fjol blev andelen i stället 5,6 procent. Problemet är att det saknats större ölproducenter med ekologiskt utbud.

– Vi har 92 ekologiska öl av drygt 2 000 totalt. Men det rör sig inte om öl som efterfrågas i några större volymer. Till sommaren ska vi lansera fyra ljusa lageröl, den överlägset mest populära typen, som nog ger en bra skjuts till ekoförsäljningen, säger Agén.

Tredubbling

Ica är allra störst i klassen och står för knappt en tredjedel av den totala ekoförsäljningen, enligt Ekoweb. Försäljningen har mer än tredubblats sedan 2007. Frukt, grönsaker, ägg och mjölk är storsäljarna och står för mer än hälften av alla ekologiska livsmedel som säljs i detaljhandeln. Åtta av tio färska kryddor är ekomärkta.

Medan den som väljer ekovaror i livsmedelsbutiken ofta får betala lite extra kan den som handlar eko på Systembolaget räkna med ungefär samma pris.

– Det är inga större skillnader, men det handlar ju alltid om tycke och smak, säger Agén.

TT