Löfven syns mest i medier

Publicerad 2015-04-05

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) slår de andra partiledarna med hästlängder i hur mycket de har synts i medier sedan valet. Han står för 40 procent av alla omnämnanden.

Från den 3 oktober i fjol har statsministern funnits med i över 51 000 artiklar i jämförelse med tvåan Anna Kinberg-Batra (M) som fick närmare 14 500 träffar, enligt en mätning som Retriever har gjort för TT.

Att statsministern hamnar i topp är inget ovanligt. Däremot har det skrivits mer om politik och partiledarna i medierna än vad som är normalt. Under helåret 2012 omnämndes dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt drygt 40 000 gånger.

"Exceptionellt halvår"

– Det har varit ett exceptionellt halvår med det oklara politiska läget och med decemberöverenskommelsen som ligger och skaver hos många. Om S, MP och V hade varit i majoritet så hade vi inte sett oppositionen lika mycket och inte heller regeringen, säger Mikael Sundström, statsvetare vid Lunds universitet.

Jumboplatsen för partiledarna, när det gäller synlighet i medier, togs av Jonas Sjöstedt som omnämnts i närmare 4 000 artiklar det senaste halvåret. Men Mikael Sundström tycker inte att det låter oroväckande.

– Som ett "äkta" oppositionsparti har de sin egen roll i alla fall, så det är lite mindre kritiskt än om man sitter i en koalition som de små borgerliga partierna märkte under förra mandatperioden.

Decemberöverenskommelsen

På andra plats nedifrån kommer Annie Lööf med närmare 6 300 artiklar och enligt mätningen kan man se att över en tredjedel av artiklarna med henne släpptes inför decemberöverenskommelsen.

– Då hade hon sin stora stund. Det var oklart läge om vi skulle få nyval och hon var den drivande rösten inom Alliansen. Nu har vi kommit in i ett mer ordinärt läge politiskt och eftersom hon är företrädare för ett rätt litet parti så sjunker hon tillbaka till den positionen, säger Mikael Sundström.

TT