Svårare luras om hyrbil

Publicerad 2015-07-15

Konsument. Oseriösa biluthyrare får snart svårare att skinna sina kunder. Nya riktlinjer ska göra det tydligare vad som ingår i avtalet, och försvåra för uthyraren att kräva dig på pengar i efterhand.

Antalet ärenden som gäller biluthyrning utomlands har ökat hos de europeiska konsumentmyndigheterna de senaste åren. Det kan hänga ihop med ändrade resvanor, men det har gjort att myndigheterna har haft extra koll på branschen.

Några klassiska exempel är att man bokar på nätet och betalar en viss summa, men att det sedan blir mycket dyrare när bilen hämtas då diverse försäkringar läggs på, eller att uthyraren drar pengar från kortet i efterhand för en påstådd skada.

Nu har myndigheterna enats med de ledande biluthyrningsföretagen om nya riktlinjer som ska införas under året.

– Konsumenterna kommer mycket tydligare att kunna se i avtalet vad man har betalat för, så att det inte blir diskussioner om det senare, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

Det ska också bli tydligare hur kontrollen av bilen har genomförts.

Men många bokar hyrbil via särskilda bokningssajter på nätet, och sådana mellanhänder omfattas inte av de nya riktlinjerna.

– Där har vi mer arbete att göra, säger Jolanda Girzl.

En vanlig missuppfattning bland konsumenter är att informationen från bokningssajten motsvarar ett avtal, vilket den inte gör.

TT