Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Affisch om kungens otrohet tas ner

Publicerad 2015-07-30

Göteborg. Västtrafiks nya reklamaffischer med texten "Se var kungen var otrogen" ska tas ner efter kritik från bland annat hovet.

– Jag förstår att folk har reagerat på det här, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik.

– Reklam ska väcka känslor och gör ofta så, men i det här fallet har syftet varit att väcka uppmärksamhet för vår sightseeing-app. Nu har den väckt helt andra känslor. Det vill vi inte och därför väljer vi att ta ner den, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans till TT och menar att han kan förstå kritiken som har nått företaget.

Oscar II:s älskarinna

Enligt Västtrafik refererar texten till en lägenhet som Oscar II köpte till sin älskarinna på Linnégatan i Göteborg för länge sedan. Företagets tanke med formuleringen var enligt egen uppgift att väcka intresse för sin nya sightseeing-app, som bland annat berättar om Göteborgs historia.

– De här affischerna är en liten del av den större kampanj som vi har för vår sightseeing-app och den kommer vi att fortsätta med, säger Kristian Lans.

Enligt hovets jurister bryter Västtrafik mot lagen med affischerna. Det handlar om både förtal och brott mot lagen om namn och bild i reklam, sade hovets informationschef Margareta Thorgren till GT på onsdagen.

– I högsta grad en märklig text och jag förstår att folk reagerar.

"Förstår att folk reagerat"

Det var efter ett internt möte på Västtrafik som beslutet fattades på torsdagseftermiddagen.

– Vi hade en diskussion om läget och om de reaktioner som vi har fått in. Vi kommer att ta ner de affischer som är aktuella i den här diskussionen eftersom flera människor har hört av sig och blivit illa berörda av budskapet. Och det har aldrig varit vårt syfte, säger Kristian Lans.

– Jag förstår att folk har reagerat på det här och därför är det bra att vi agerar.

TT