Mejla

Natalia Kazmierska

Fyllekulturen bakom färjevåldtäkterna

Varför blundade rederierna så länge inför problemet?

Tallink Silja.

Nu säger sig rederierna vilja arbeta mot färjevåldtäkterna.

Vakter i gula västar ska patrullera mellan hytterna.

Taxfreesprit får bara säljas på resan hem från Helsingfors.

Men vad hjälper det, när det är den ursvenska fyllekulturen som håller skutan flytande?

För åtta år sedan fick jag i uppdrag att som reporter wallraffa på en Finlandsbåt. Jag och en fotograf gick ombord och låtsades vara vanliga passagerare på väg till Mariehamn.

Det var 2008, dokusåpan Färjan med den folkkäre baren-Håkan gjorde succé och passagerarna strömmade till över landgången.

Jag och fotografen käkade buffé, lyssnade på halvtaskig karaoke och försökte föreställa ett par som åkt på romantisk Östersjökryssning, fast med ovanligt avancerad kamerautrustning i bagaget.

Anledningen till smusslet var att rederierna inte gärna ville att medier skulle vara ombord utan en representant från företaget i släptåg. Som om någon var orolig för vad tidningarna skulle skriva.

Inte för att vi avslöjade nåt märkvärdigt den natten: knappt hade vi lämnat hamnen i Stockholm förrän en överförfriskad man på firmafest hade somnat i hissen ned till ekonomiklass under bildäck. Business as usual i taxfreebutiken.

Men en upptäckt chockade mig.

En befälhavare på färjan berättade plötsligt att han var bekymrad över att antalet våldtäktsanmälningar ombord ökade.

Det bekräftades även av polisen i Stockholm. Övergreppen på de så kallade ”partybåtarna” var ett växande problem.

Så vad gjorde rederierna när denna nyhet briserade? Kallade till krismöte? Tog krafttag mot det sexuella våldet, som ledde till nästan en polisanmälning i veckan?

Tvärtom.

Rederiets pr-konsult försökte stoppa artikeln. Företaget drog in all sin annonsering från tidningen. Cheferna på såväl Viking Linje och Tallink Silja som Birka Cruises blundade i åratal för våldtäktsproblemet. Minns den högt uppsatte Tallink Silja-direktören som vräkte ur sig att ”kvinnor måste tänka på hur de dricker” här om året.

Nu, äntligen, har färjebolaget satsat på en rad åtgärder för att öka tryggheten. Många ambitiösa och vettiga.

Men problemet med spritkaoset ombord kvarstår - sjöslaget är ju själva affärsidén.

Och skeppen med försåtligt söta prinsessnamn kommer fortsätta vara bland de farligaste offentliga miljöer för kvinnor att visas på.

avNatalia Kazmierska

ARTIKELN HANDLAR OM