Här kraschas nya S90 – i 212 km/h

Av: Felix Björklund

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 6 | Foto: Foto: Felix Björklund
Att få upp hastigheten är inga problem, att hålla sig på banan visade sig vara svårare.

Aftonbladet Bil har ”provkört” kommande Volvo S90.

En resa som slutade i räcket på Nürburgring i 212 km/h.

Som tur var handlade det bara om ett test i 25-miljonerssimulatorn.

Övertro på den egna förmågan och ovana vid bilen ledde till katastrof.

När Aftonbladet Bil testade Volvos kommande modell tog det inte lång tid innan misslyckandet var framme och ackompanjerad av däcktjut rammades räcket i full fart. En krock som, oavsett alla säkerhetssystem i världen, haft en dödlig utgång.

Olustkänsla var förvisso på skadligt hög nivå – trots att det bara var att kliva ur ”olycksplatsen” på Nürburgring och stiga in i en studio i Göteborg.

Leder till bättre bilar

Vi befinner oss på Torslandafabriken hos Volvo och testar deras nya simulator. En maskin som dels kommer att innebära stora besparingar, både ekonomiskt och tidsmässigt, och dels vidga vyerna när det kommer till utveckling. 

– Den stora effektiviseringen som vi vill realisera är att kunna ta fram nya varianter på en plattform snabbare. Och det handlar om att kapa många månader på den utvecklingsprocessen, säger Carl Sandberg, konceptingenjör för fordonsdynamik på Volvo och en av de ansvariga för införandet av simulatorn.
Att spara pengar är förvisso ett stort incitament, men Carl säger att just tidsaspekten är den viktigaste delen. Att Volvo tack vare simulatorn kan anpassa sig snabbt efter marknaden och hela tiden ha relevanta produkter.

– Kunden skiter ju i om vi har sparat pengar i utvecklingen. Det intressanta är att vi kommer att ha en mer spännande och bättre bil i slutändan. För har man inte tid att prova så tenderar man att välja den säkra vägen – nu har vi kunnat vara mer kreativa, säger Carl Sandberg.

Volvo ligger långt fram

Den simulator som Volvo köpt kostar 25 miljoner, men trots en i sammanhanget låg kostnad är man bara det tredje märket efter Ferrari och Porsches Le Mans-stall som köpt in en simulator för att testa kördynamik.

Så vad är den bra för? Vilka fördelar ger det att köra sina bilar i simulatorn?

– Vi kan få simulatorn att bete sig som en verklig bil och vi kan snabbt i detalj se hur bilen beter sig i olika situationer. Rent tekniskt kan vi titta på 2 000 – 3 000 olika parametrar och se vad som skett vid varje givet ögonblick.

Vad har körsimulatorn betytt i utvecklingen av nya 90-serien?

– Vi har använt den en hel del för att komma några steg längre i processen innan vi kommer till prototypserien. En bil som kommer om ett tag, där har vi inga fysiska bilar än och det har varit svårt att se om den skulle vara körstabil. Så det har vi kunnat testa och göra förändringar innan vi skickat vidare för konstruktion av prototypbilarna. Just att vi kan fånga upp många fel tidigt gör att vi kan uppnå en graf av förfining på våra prototyper vi aldrig haft tidigare.

Så hur var det att ratta nya S90?

Jo, det är svårt att ge en rättvisande bild, i och med att det inte var samma motor och samma mekanik som det blir i den nya modellen. Därtill var det inte helt lätt att uppskatta hur saker som stabilitet och chassi kändes, eftersom undertecknad var lite för upptagen med att förverkliga pojkdrömmar som racerförare.

– Det är inte en hundraprocentig upplevelse. Men om vi pratar om hur nära vi är på komponentnivå så vi 80-90 procent. Det går att komma närmare, men det kommer alltid att vara en representation av verkligheten, säger Carl Sandberg.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN